COACHING
Czym jest, a czym nie jest coaching?
Coaching, który prowadzę zgodnie z metodologią ICC, jest coachingiem holistycznym, który w odróżnieniu od coachingu „on-the-job”, pracuje w oparciu o misję, tożsamość, wartości i przekonania klienta. Coaching holistyczny uwzględnia całą osobę, z jej przeszłością, teraźniejszością, przyszłością oraz ze wszystkimi rolami, które pełni ona w życiu. Coaching koncentruje się na tym, co jest teraz oraz ukierunkowuje na przyszłość i na rozwiązania. Coach i klient pozostają w partnerskiej relacji opartej na równości, otwartości i wzajemnym zaufaniu. Założeniem coachingu jest, że klient posiada w sobie wszelkie zasoby, dzięki którym może rozwiązać swój problem. Tym co daje coach jest uważna obecność, empatyczne słuchanie, stawianie odpowiednich pytań w odpowiednim momencie procesu coachingowego oraz udzielanie niezbędnej informacji zwrotnej. Coach ma pytania, a klient odpowiedzi. Coaching nie jest doradztwem. Dobrych rad mamy na co dzień pod dostatkiem i wystarczy. Coach nie daje gotowych rozwiązań, nie sugeruje, nie podpowiada. Coach jest lustrem, w którym klient może się sobie uważnie przyjrzeć.
Cel coachingu
Celem coachingu jest świadoma zmiana w pożądanym kierunku. Aby mogła ona nastąpić musi zajść równowaga między wglądem a działaniem. Rozwój nie polega na tym, aby wiedzieć więcej, tylko aby działać inaczej. Mądrość człowieka poznajemy nie po tym, co mówi, ale po sposobie, w jaki działa.
Zasady procesu coachingowego
Coaching jest procesem, a nie jednorazowym spotkaniem. Jednorazowe spotkanie jest interwencją, która może być przeprowadzana metodami coachingowymi. Proces coachingowy składa się standardowo z 5 +/- 1 sesji, każda trwa 2 godziny zegarowe. Coaching jest zgodny z naturalną zmianą człowieka, stąd sesje odbywają się raz na 3-4 tygodnie. Zazwyczaj po zakończonej sesji klient otrzymuje zadanie domowe, które stoi w absolutnej zgodzie ze światem wartości klienta, a przy tym stanowi dla niego wyzwanie. Mówi się czasem, że coaching dzieje się pomiędzy sesjami. Coaching zawsze jest dobrowolny, a klient sam określa tematykę sesji. Coacha obowiązuje zasada całkowitej poufności informacji. Zasada ta przejawia się również w coachingu, który prowadzę w ramach organizacji. Oznacza to, że nie ujawniam ani przełożonym, ani działowi HR, jakichkolwiek informacji, w których posiadaniu znalazłam się podczas sesji z klientem. Dokonywanie wglądów i wprowadzanie zmian jest możliwe tylko w atmosferze otwartości, bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Efekt coachingu jest mierzalny poprzez zmianę w zachowaniach klienta.